Διακοσμητικά λάθη; Είμαστε όλοι ένοχοι
Η επίτευξη μιας πολυτελούς αίσθησης στο χώρο μας δεν είναι απαραίτητα θέμα τιμής. Υπάρχουν πάρα πολύ τρόποι για να προσθέσετε μια πινελιά πολυτέλειας στο σπίτι σας, χωρίς να ξοδέψετε πολλά χρήματα ή να καταφύγετε σε μια πλήρη ανακαίνιση.
Στην πραγματικότητα, αν έχετε απλώς τη διάθεση για ανανέωση, μια εκτενής και προσεκτική ματιά στη διάταξη και το στιλ του σπιτιού σας μπορεί να φέρει τεράστια αποτελέσματα. Σε αυτή την περίπτωση μπορεί να σας φανεί χρήσιμη η εμπειρία και η τεχνογνωσία ενός σχεδιαστή εσωτερικών χώρων.
Αν και το στιλ είναι συχνά θέμα προσωπικού γούστου, υπάρχει κάτι που μπορούν οι σχεδιαστές εσωτερικών χώρων να μας διδάξουν. Πως δηλαδή να αξιοποιήσουμε στο έπακρο έναν χώρο με μερικά απλά κόλπα. Από τη σωστή τοποθέτηση του χαλιού, μέχρι τα κατάλληλα κάδρα και την επιλογή φωτισμού. Πολλές φορές, οι λεπτομέρειες είναι αυτές που κάνουν ένα δωμάτιο ξεχωριστό.
Τι συμβαίνει, όμως, όταν δούμε το θέμα από την αντίστροφη πλευρά του; Να ρίξουμε δηλαδή μια ματιά στα διακοσμητικά λάθη που μπορεί να υποβαθμίζουν το στιλ του σπιτιού σας;
Ονομάστε τα λάθη, κακή κρίση ή απλά τυφλά σημεία, μερικές φορές μπορούμε να κάνουμε σχεδιαστικές επιλογές που δεν λειτουργούν προς όφελος του σπιτιού μας. Ευτυχώς, εκεί ένας σχεδιαστής εσωτερικών χώρων μπορεί πραγματικά να βοηθήσει.
Παρακάτω, θα σας μιλήσω για μερικά από αυτά τα συνηθισμένα διακοσμητικά λάθη και τους καλύτερους τρόπους για να τα διορθώσετε, ή ακόμα καλύτερα, να τα αποφύγετε εντελώς.
1. Βαρετή τοποθέτηση επίπλων
1/11 Στο σπίτι του Beastie Boy Mike D στο Malibu, η Barbara Bestor συνδύασε έναν χτιστό καναπέ με την εμβληματική σειρά Camaleonda του Mario Bellini, διαθέσιμη από το B&B Italia.Φωτογραφία: Trevor C. Tondro
Σίγουρα η τοποθέτηση των επίπλων γίνεται ανάλογα με τον χώρο. Όμως μια ομοιόμορφη εμφάνιση και οι περιορισμένες επιλογές επίπλων μπορούν να κάνουν έναν χώρο να φαίνεται πολύ συμβατικός.
«Όταν πρόκειται για την τοποθέτηση των επίπλων, μου αρέσει να μεγιστοποιώ την άνεση και τη λειτουργικότητα του χώρου. Προσπαθώ να σκέφτομαι έξω από τις παραδοσιακές τοποθετήσεις που έχουμε συνηθίσει να βλέπουμε».
Για παράδειγμα, οι χτιστοί καναπέδες ή οι πάγκοι κατά μήκος των τοίχων μπορούν να μεταμορφώσουν τις αναλογίες του σαλονιού ώστε να γίνουν πιο ξεχωριστές και μοναδικές αντί για ένα παραδοσιακό στήσιμο καναπέ, καρέκλες και τραπεζάκι του καφέ. Είναι σίγουρα μια επιλογή πολύ ιδιαίτερη που θα μπορούσε όμως να κάνει μια ξεχωριστή δήλωση στην εξοχική σας κατοικία για παράδειγμα.
2. Να είναι όλα υπερβολικά ταιριαστά.
2/11 Από το εσωτερικό του Loft διαμερισμάτος της Elsa Hosk στο Soho της Νεας Υόρκης. Η ενσωμάτωση vintage επίπλών στο χώρο είναι χαρακτηριστική.
«Η ασυνήθιστη τοποθέτηση κομματιών μπορεί να κάνει το σπίτι σας γοητευτικό και φιλόξενο». «Αντί να ταιριάξετε κομοδίνα, μπορείτε να αλλάξετε ένα για να βάλετε ένα [μικρό] γραφείο δίπλα στο κρεβάτι. «Είναι μια από τις αγαπημένες μου επιλογές όταν θέλω να αναδείξω το στιλ και την εμφάνιση ενός υπνοδωματίου επισκεπτών».
Επίσης το να υιοθετούμε μια εναλλακτική προσέγγιση όσον αφορά τη λειτουργικότητα ενός επίπλου ή αντικειμένου, μπορεί να συμβάλλει στην αναβάθμισή του. Μην φοβάστε να χρησιμοποιήσετε τα έπιπλα με νέους τρόπους. «Για παράδειγμα, πιστεύω ότι μια συρταριέρα αντίκα μπορεί να τοποθετηθεί με διάφορος τρόπους και να εξυπηρετήσει διαφορετικούς σκοπούς—ως κονσόλα, μπουφές ή βοηθητικό τραπέζι».
3. Λάθος επιλογή και τοποθέτηση χαλιών.
3/11 Κρεβατοκάμαρα διαμερίσματος στο Brooklyn. Interior Designer είναι η Crystal Sinclair. Φωτογραφία Tim Lenz
Οι σχεδιαστές λατρεύουν να μιλούν για το θέμα αυτό – και υπάρχει σοβαρός λόγος. Μια λάθος επιλογή μεγέθους ή/και τοποθέτησης του χαλιού μπορεί να δείξει τον χώρο σας πολύ φθηνό.
«Ένα χαλί πρέπει να γειώνει το δωμάτιο στο οποίο τοποθετείται». «Τα έπιπλα πρέπει να κάθονται πάνω στο χαλί και όχι γύρω από αυτό. Ένα απο τα πιο συχνά διακοσμητικά λάθη είναι η επιλόγη μικρού χαλιού. «Προσωπικά όταν επιλέγω ένα χαλί σαλονιού, πάντα επιλέγω να είναι πιο φαρδύ από τον καναπέ».
Επίσης η εμφάνιση της κρεβατοκάμαρας μπορεί να απογειωθεί με ένα χαλί τόσο φαρδύ ή και φαρδύτερο από το κρεβάτι με τα κομοδίνα μαζί. Τοποθετημένο ελαφρώς μπροστά από τα κομοδίνα, όχι κάτω από αυτά».
4. Επιλέγοντας το καινούργιο αντί για το vintage.
4/11 Μην μπείτε στον πειρασμό να αγοράσετε ένα χαλί μηχανής. Συνήθως είναι συνθετικά. Θα ξεφτίσουν και θα φθαρούν γρήγορα. Οι συνθετικές ίνες προσελκύουν τη βρωμιά και την αποβολή ινών, γεγονός που συχνά συμβάλλει στις αλλεργίες.
«Συχνά διαπιστώνω ότι πολλά καινούργια έπιπλα και χαλιά μιμούνται τα παλιά μοτίβα. Το να εντάξετε στον χώρο σας ένα καινούργιο έπιπλο ή χαλί που είναι ειδικά επεξεργασμένο έτσι ώστε να φαίνενται παλιό είναι ένα απο τα συχνά διακομητικά λάθη. Και αυτό γιατί μια τέτοια επιλόγη μπορεί εύκολα να μειώσει την εμφάνιση του χώρου σας».
«Μου αρέσει να χρησιμοποιώ vintage έπιπλα αλλά κυρίως χαλιά αντίκες, εκτός και αν ψάχνω για συγκεκριμένα σχέδια ή χρώματα». Ομολογουμένως, μπορεί να μην έχουν όλοι πρόσβαση σε ένα vintage χαλί, αλλά δεν χρειάζεται αυτό που θα βρείτε να είναι σε τέλεια φόρμα.
«Η επένδυση σε ένα vintage κομμάτι και ιδιαίτερα ένα χαλί είναι ένας από τους καλύτερους τρόπους για να αναβαθμίσετε το χώρο σας». «Μπορείτε να επιλέξετε από μια μεγάλη γκάμα vintage χαλιών, ακόμα και αυτά που δεν είναι σε τέλεια κατάσταση. Προσωπικά μου αρέσουν τα ξεθωριασμένα χρώματα και τα ιδιόμορφα σχήματα, κάνουν τον χώρο εκκεντρικό».
Θεωρώ πως το χαλί είναι ένα απαραίτητο statement κομμάτι σε κάθε σπίτι, επομένως αξίζει να αφιερώσετε χρόνο για να προμηθευτείτε το σωστό. «Θα μπορούσατε να έχετε τα έπιπλά σας ολόλευκα και απλά με ένα υπέροχο χαλί να ισορροπήσετε τον χώρο και να αισθάνεστε τέλεια».
5. Μονοτονία
5/11 Εσωτερική διακόσμηση από την Crystal Sinclair Designs. Φωτογραφία: Sean Litchfield
Στα σπίτια με το καλύτερο στιλ συχνά παρατηρούμε μια σύνθεση διακοσμητικών στοιχείων. Από σύγχρονα έπιπλά σε vintage, καθώς επίσης και αντικείμενα συναισθηματικής αξίας ή/και προσωπικών συλλογών.
Εάν τα πάντα στο σπίτι μας είναι αγορασμένα και σεταρισμένα από ένα κατάστημα ή σε ένα συγκεκριμένο τόνο και στιλ, το σπίτι φαίνεται μονοδιάστατο και δίνει και την ανάλογη αίσθηση.
Η δημιουργία ενός μείγματος vintage κομματιών με σύγχρονα κομμάτια βασισμένα σε τάσεις, αλλά και μοναδικών προσωπικών δημιουργιών, θα διασφαλίσει ότι το σπίτι σας δεν θα έχει αυτή την αίσθηση του τυποποιημένου και μονότονου χώρου. Και ποιος είναι ο καλύτερος τρόπος για να τα τοποθετήσετε στο χώρο; «layer, layer, layer!».
«Ένα συχνό διακοσμητικό λάθος είναι η τάση που έχουμε να απλώνουμε τα πάντα στο χώρο. Αντί αυτού, σκεφτείτε πώς μπορείτε να τα συγκεντρώσετε και να τα τοποθετήσετε σε επίπεδα. Μπορείτε να τα τοποθετήστε σύμφωνα με το μέγεθος, το μεγαλύτερο αντικείμενο στο πίσω μέρος με κάτι μικρότερο μπροστά του».
6. Οι λάθος επιλογές σε μπαταρίες βρύσης και αξεσουάρ κουζίνας ή/και μπάνιου
6/11 Από ένα εξαίσιο αρχοντικό της Νέας Υόρκης που ”θολώνει” τις γραμμές του μινιμαλισμού. Interior design από τον Jae Joo. Φωτογραφία: Nick Glimenakis
Μπορεί να σας ακούγεται υπερβολικό, αλλά η λάθος επιλογή μπαταριών βρύσης, μπορεί να χαλάσει την εικόνα και της πιο ακριβής κουζίνας ή μπάνιου. Αντίθετα εάν ψάξετε λίγο παραπάνω για το στιλ και το ύφος των μπαταριών, μπορείτε να αναβαθμίσετε κάθε κουζίνα και μπάνιο αισθητά.
«Μου αρέσει πολύ να χρησιμοποιώ βρύσες απο ορείχαλκο χωρίς λάκα που κάνει πατίνες και αλλάζει με τον καιρό». Σκεφτείτε πώς θα συνδυάσετε τις μπαταρίες βρύσης με τον υπόλοιπο χώρο σας και σκεφτείτε πώς θα φαίνονται μετά από καιρό. «Προσωπικά βρίσκω ότι τα γυαλισμένα inox αξεσουάρ φαίνονται σκληρά όταν συνδυάζονται με φυσικά υλικά όπως η πέτρα ή terracotta ή το μάρμαρο.
Η προσθήκη μπρούτζινων εξαρτημάτων χωρίς λάκα είναι μια εξαιρετική και γρήγορη αναβάθμιση για μια κουζίνα. Μπορεί να ζεστάνει τον χώρο και να δώσει μια εντελώς νέα εμφάνιση και στην πιο απλή κουζίνα.
7. Φωτισμός που δεν είναι κολακευτικός
7/11 Ακόμη και σε χώρους λειτουργικούς όπως η κουζίνα, ο φωτισμός σε διαφορετικά επίπεδα μας δίνει ένα χαλαρο και κομψό αποτέλεσμα.
Ρωτήστε οποιονδήποτε ηθοποιό, φωτογράφο ή μοντέλο και θα σας πουν το ίδιο πράγμα: ο φωτισμός είναι το παν.
«Κανείς δεν φαίνεται καλός με έντονο φωτισμό από πάνω – προσωπικά θα ζούσα υπό το φως των κεριών αν μπορούσα. Δεδομένου όμως ότι αυτό δεν είναι πάντα δυνατό, η προσθήκη ενός επιτραπέζιου φωτιστικού ή ενός φωτιστικού δαπέδου σε οποιοδήποτε δωμάτιο σε διαφορετικά ύψη θα κάνει θαύματα».
Τα dimmer επίσης είναι ο καλύτερος φίλος μας. «Όταν φτιάχνετε τον φωτισμό, σκεφτείτε πως θα τον τοποθετήσετε σε διαφορετικά επίπεδα». «Δεν θα πρέπει να αρκεστείτε στο κεντρικό φωτιστικό οροφής — δεν είναι πάντα η λύση».
Σε ένα χαλαρό περιβάλλον, ο κεντρικός φωτισμός πρέπει να είναι απενεργοποιημένος και να χρησιμοποιούνται άλλες πηγές φωτισμού για ένα καλύτερο αποτέλεσμα στην ατμόσφαιρα του χώρου.
Σκεφτείτε τα επιτραπέζια φωτιστικά, τα φωτιστικά δαπέδου, ακόμη και τις συνδεδεμένες απλίκες τοίχου».
8. Σκληρός φωτισμός
8/11 Τα ζεστά φώτα προσθέτουν μια ωραία λάμψη και βάθος στο χώρο, τον κάνουν πιο φιλόξενο και χαλαρό
Επίσης προσέξτε και το είδος του φωτισμού. «Να προτιμάτε πάντα τον ζεστό φωτισμό». Τα σκληρά φώτα μπορούν να κάνουν τον χώρο να δείχνει αποστειρωμένος».
Τα ζεστά φώτα προσθέτουν μια ωραία λάμψη και βάθος στο χώρο, τον κάνουν πιο φιλόξενο και χαλαρό. «Είμαι επίσης μεγάλη λάτρης των κεριών και της προσθήκης κηροπήγιων σε διάφορες επιφάνειες όπως ο μπουφές ή τα τραπεζάκια σαλονιού».
«Το να σβήνω τα φώτα και να ανάβω μερικά κεριά τη νύχτα μου φαίνεται πολυτέλεια—κρατάω πάντα τα κηροπήγια μου σε ετοιμότητα, ειδικά όταν οργανώνω ένα δείπνο ή μια βραδιά με παρέα».
9. Λάθος τοποθέτηση έργων τέχνης.
9/11 Όταν τοποθετείτε τους πίνακες ή τα κάδρα σας δώστε μεγάλη σημασία στο κάτω μέρος. Φωτογραφία: Reid Rolls
Ένα από τα πιο συνηθισμένα λάθη που βλέπω είναι η διάταξη και η τοποθέτηση της τέχνης. Ευτυχώς όμως, είναι κάτι που διορθώνεται ευκολά. «Πολύ συχνά, βλέπω πίνακες τέχνης τοποθετημένους πολύ ψηλά, κάτι που χαλάει πολύ την συνολική εικόνα του χώρου.
Όταν τοποθετείτε τους πίνακες ή τα κάδρα σας δώστε μεγάλη σημασία στο κάτω μέρος. Μια καλή πρακτική κατά την τοποθέτηση των κάδρων είναι να τα φωτογραφίσετε με το τηλέφωνο σας πριν χρησιμοποιήσετε το σφυρί. Για καλύτερα αποτελέσματα, τραβήξτε μια φωτογραφία του τοίχου που θέλετε να τοποθετήσετε τα κάδρα σας ενώ είστε όρθιοι αλλά και καθιστοί στο δωμάτιο.
Μην φοβάστε να τα κρεμάσετε χαμηλά, ειδικά κοντά σε πολυθρόνες με έμφαση». Τέλος, μην τσιγκουνευτείτε στις κορνίζες. «Προσέξτε τι πλαίσιο και τι γυαλί επιλέγετε. Μια κακοσχεδιασμένη κορνίζα θα φτηνύνει οτιδήποτε βάλετε μέσα».
10. Τα λάθος βάζα
10/11 Δοκιμάστε να ξεκινήσετε με μια μικρή συλλογή από ενδιαφέροντα πορσελάνινα βάζα
Ποιος είναι ο πιο γρήγορος τρόπος για να καταστρέψετε ένα τέλειο μπουκέτο λουλουδιών; «Ανεξάρτητα από το πόσο όμορφα είναι τα φρέσκα λουλούδια, οι περισσότεροι τα τοποθετούμε στα γνωστά διαφανή γυάλινα βάζα».
«Μου αρέσουν πολύ τα φρέσκα λουλούδια στο σπίτι – είναι ο ευκολότερος τρόπος για να προσθέσετε μια απλή πολυτέλεια. Πιστεύω όμως ότι το βάζο που θα τα τοποθετήσετε θα πρέπει να είναι εξίσου ενδιαφέρον με τα ίδια τα λουλούδια». Δεν είμαι λάτρης των γυάλινων βάζων γενικά και επιμένω πως πρέπει να είμαστε δημιουργικοί με την προσέγγισή μας στην επιλογή του βάζου.
«Δοκιμάστε να ξεκινήσετε με μια μικρή συλλογή από ενδιαφέροντα πορσελάνινα βάζα (μπορείτε να τα βρείτε στο διαδίκτυο). Επίσης, σκεφτείτε εναλλακτικά: ένα παλιό βάζο από τερακότα με εσωτερική επένδυση, ακούγεται κομψό».
11. Υπερφόρτωση χρώματος
11/11 Όταν επιλέγετε ένα σκούρο χρώμα, βεβαιωθείτε ότι επιλέγετε την σωστή ποιότητα. Δοκιμάστε να ξεκινήσετε απο μικρή επιφάνεια και αν σας αρέσει το αποτέλεσμα επεκταθειτε και στους υπόλοιπους τοίχους.
Ένα ποπ χρώμα μπορεί να κάνει θαύματα και να προσθέσει σπίθα και προσωπικότητα στο χώρο. Όμως καλό είναι να είστε επιφυλακτικοί και να μην υπερβείτε τα όρια. Η υπερβολή στο χρώμα μπορεί πολύ εύκολα μας οδηγήσει σε διάφορα διακοσμητικά λάθη. Επίσης, πρέπει να είμαστε προσεκτικοί όταν επιλέγουμε τόνο στο χρώμα.
«Όταν πρόκειται για μικρή επιφάνεια η απόχρωση που μας αρκέσει μπορεί να φαίνεται μια χαρά!» Όμως όταν θέλετε να βάψετε και τους τέσσερις τοίχους του δωματίου και ίσως και το ταβάνι θα πρέπει να εξετάσετε πολύ προσεκτικά το χρώμα και τους τόνους του.
«Μπορεί να φαίνεται πολύ απαλό γκρι, αλλά όταν περαστεί σε όλους τους τοίχους να σκοτεινιάσει τον χώρο πολύ.